10", F7.1, manuell, iso:100
Disse bildene er tatt uten blitz på ettermiddagen (rundt kl 1530), jeg er fremdeles fasinert over at det går ann. Tok også et bilde av stua med og uten blitz, og det uten blitz ble 10 ganger bedre enn det med! Når det er så mørkt som det var i ettermiddag er det nok kun stillbilder som kan bli så lyse. Stativ er et must.
10", F8, +1.0, manuell
Vi får se på dette som en start og ta det derfra - det er jo mye å sette seg inn i, men det er virkelig artig med foto! Hadde vært artig å delta på et fotokurs etterhvert også. Hvis noen har tips om gode sider på nettet, legge gjerne igjen en link. Nå skal jeg forske videre!
God søndagskveld ♥



Flotte bilder! Jeg er ingen stor fotograf (er vel heller en ganske dårlig en), men såpass har jeg skjønt at blitz er ut, det er dagslys som teller. En utfodring her nord i mørketida, med andre ord ;-)
SvarSlettKos deg videre med fotoeksperimenteringen! Gleder meg til å følge deg videre i forskningsprosessen :-)
Jeg snurrer og trykker på kameraet vårt, men endre ofte tilbake på "auto". Det handler mye om tålmodighet, ja. Fine bilder, så gøy at du får det til så bra. ☺
SvarSlettTusen takk for inspirasjon til å ta frem bruksanvisningen...
SvarSlettKjøpte nytt kamera rett etter jul, og har tilgode å prøve andre funksjoner enn auto..! På tide å gjøre som du ;)
n\Nydelige bilder du hadde fått til forresten!
Klem May Helen
Nydelige bilder ...!
SvarSlettGod ny uke ønskes deg vennen ...! Klem
Kjempefine bilder, så flink du har vært! Foto ER gøy!!! ;) Ingen fotoklubb i nærheten da?
SvarSlettHåper dere har hatt en finfin helg.
Klemmer!
Flinke Lisa!! Foto er gøy - det er bare så ufattelig irriterende når man har tre stk objekter (altså ungene ) som har som favoritt-hobby å ikke se samme vei til samme tid! Si fra når du kommer til det punktet i bruksanvisningen da - plz?? Stor klem fra byen. Skal du på noe kurs i Oslo snart? *håpe* *håpe*
SvarSlettHuff ja, jeg ender også alltid opp med AUTO eller de andre forhåndsinntilte programmene, men blir ikke allitd like bra bilder, særlig ikke inne. Men det krever litt for mye tålmodighet å sette seg inn i de "tekniske finessene" og mulighetene, men klart man burde. Dumt å ikke kunne utnytte kamera for fullt. Du er flink Lisa :)
SvarSlettSå nydelige bilder du har tryllet frem. Ja tolmodighet må man ha når man skal ta manuelle bilder. Men det er utrolig hvor fort det setter seg i fingrene hvis du bare øver ;)
SvarSlettHa en fortsatt fin søndagskveld kjære deg!
Goklem Marie
Ja foto er kjempegøy! Jo mer man lærer jo mindre føler en at en kan merker jeg...
SvarSlettSuperfine bilder Lisa. Kunne godt tenke meg et stativ.
Lykke til med ny uke.
Klem fra Hanne Mette
Flotte bilder du har tatt!
SvarSlettBlir spennende og se bildene dine fremover og, og legg gjerne ut litt tips;)
Jeg har et relativt bra kamera, men kan IKKE bruke det og det irriterer med veldig;)
Jeg har superlyst på et fotokurs etterhvert, men tips på nett hadde og vært greit, jeg får følge med og se om du får noen gode tips;)
Klem Line
Fine bilda Lisa, stativ å lang lukkertid åpne en ny verden me artige muligheta!:)
SvarSlettBærre ett tips hvis du villj; En god blits (altså ikke deinj innebygde) gjør også underverker på ikke fullt så stille bilda :)
Lykke t me eksperimenteringa,
tar du et lynkurs med meg eller? Jeg vet jo knapt ingenting om kameraet - men jeg er helt sikker på at enkelte bilder hadde blitt mye bedre hvis blitzen hadde trodd at den skulle "ta ferie..".
SvarSlettFørste steg på lynkurset er kanskje å finne bruksanvisningen.
Flotte bilder..
Ha en fin aften.
mj
Det tar utrolig kort tid nå, som du først vil sette deg inn i det, å lære det. Det er et steg over fra å bruke blits til å droppe den, som er veldig godt å komme seg over, det å ikke være avhengig av blits. Det var bare en liten ting jeg så. Der du skrev 10 (var sikkert lukkertiden du mente) betyr det ett tiendedelssekund, og skrives i 1/ 10 ! :-))
SvarSlettUten at jeg kan no spess, så var det bare et lite tips ! :-)
Ønsker meg et foto-kurs jeg også :)
SvarSlettMen utrolig hva man kan lære seg selv ved å sette seg inn i bruksanvisning og å snappe opp litt her og der!
Jeg ser bare på hvor nøye jeg har blitt siden jeg startet opp med blogging. Og pirkete når samboeren tar bilder, hehe...
Men jeg trenger så absolutt en innføring i hvordan jeg bruker kamera for å få maks ut av det :)
Ønsker deg en god dag Lisa
Klem Anita
Fotokurs OG kamera står på lista her i gården. Angrer meg bittert over at jeg ikke kjøpte meg et i permisjonen. (før kjøp av hus...)
SvarSlettDu har sikkert vært inne hos Heidi med bloggen FruFly. Mange gode fototips.
http://frufly.blogspot.com/search/label/Fototips
:)
Ha en super kveld!
(Hal er ingen kosesofa nei..., men den er knallfin å se på)
Hei!
SvarSlettJeg holder på sånn jeg også for tiden;) Her er noen artikler som jeg synes var til god hjelp:
http://www.bloglovin.com/m/1350981/159807571/a/0/aHR0cCUzQSUyRiUyRnN0aWxsd2F0ZXJzLmJsb2dnLm5vJTJGMTI5MzY2MTU1N19iYXNpc19mb3Rva3VubnNrYXBlci5odG1s
http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43380