14. oktober 2010

Hverdagskafe?

O'hoi - tiden flyr. Så er snart en uke omme igjen - synes faktisk ikke det er lenge siden det var søndagkveld heller jeg, samtidig er det veldig lenge siden søndag. En uke som har vært hektisk og ikke den aller beste hva tiden gjelder. Synes det er nokså stress med levering av barn - jobbe  - hente barn igjen. Derfor var det godt å ha en fin ettermiddagsstund sammen med ungene i dag. Det meste gikk på skinner og vi var i grunnen enig om det meste, både rundt middagsbordet og på badet under kveldsstell. Slike gode kvelder gir energi til klesvask og ellers huslige sysler.

Noen ganger lurer jeg jo på hvorfor jeg jobber - det gjør jo hverdagen nokså tungvind med unger hit og dit, planlegging av den minste ting og et hus som står på halvåtte. Så demrer det for meg at husrenovering (og livet generelt) krever kapital....Mer kapital enn Husbonden kan legge på bordet. Derfor jobber jeg. Liker jo godt jobben min da, men tanken slår meg faktisk oftere nå etter vi fikk Sofie. Skal hverdagene være slik? Skal resten av livet være fylt av forbredelser til neste dag? Derfor må vi prøve å ta tida litt tilbake i helga (etter/mellom de praktiske tingene vi MÅ gjøre)... Sist helg bakte Sebastian og jeg muffins (ikke spesielt gode i grunnen) og ukas brødforsyning. Så inviterte vi tante Ane på kafe. Tente lyktene ute, skrev skilt med "Åpen Kafe" og dekte fint bord. Det var som vanlig kaoslig.

Green Gate samlingen min begynner i grunnen å bli ferdig, mangler 2 eggeglass, et par lattekopper og en mugge jeg ønsker meg.. De fine muffinsformene er fra Åhlens. Det var koselig å finne på noe anna i heimen sammen med ungene, spesielt ha litt tid sammen med Sebastian uten lillebror. Slike ting tror jeg er veldig viktig i en hverdag som er spekket med...hverdag.
♥♥♥
Er du flink til å gjøre noe anna enn "forbredelser" til neste dag? Innimellom kjennes det ut som vi er de eneste i verden som levere ungene tidlig og henter dem sent, serverer frossen pizza og smiler fornøyd når de sovner i sengene sine......

12 kommentarer:

  1. En ting kan du være helt sikker på, og det er at dere langt i fra er de eneste som har det på denne måten! Du er heller ikke den eneste som spør om hverdagene MÅ være sånn. Hjemme i permisjon får man et litt annet perspektiv på ting. Livet ER mer enn jobb, samme hvor godt man trives, og den viktigste jobben vi har er vel det å være gode foreldre. Bloggen din bærer så absolutt preg av at du gjør en fantastisk jobb som mor, og du har en hverdan mange nok misunner deg;)!

    SvarSlett
  2. Sånn tror jeg nok de fleste med små barn har det ja ;) Det er om å gjøre å få hverdagene til å gå opp, det er en utfordring i seg selv...og å få til litt festlige hverdager med barna er i hvert fall utopi!! Hehe ;)
    Så herlig ide med cafe! I love it :)
    Takk for koselig kommentar hos meg, og så hyggelig at du vil følge bloggen min!
    Klem fra Barbro

    SvarSlett
  3. Ohh yes, her er det nok mange som kjenner seg igjen. Jeg har permisjon nå men likevel så føler jeg dagene flyr og at en aldri kommer helt i mål... tusen ting som skulle vært gjort, burde vært gjort og som jeg veldig gjerne ville ha gjort... skjønner? hihi.. Så koselig det hørtes ut med kafe.

    -jeg og noen av naboene har en litt sånn uskreven avtale om å ta med barn og kaffe bort på lekeplassen rett etter middag de dagene det er fint vær. Det er en fin måte å få et lite avbrekk fra kleesvask og andre gjøremål. Sosialt og kjempe koselig.

    Er helt sikker på at du er en fantastisk mamma, kjære Lisa. Men skjønner at dere har hatt en hektisk periode nå og ikke bare bare å begynne i jobb igjen -paralellt med lunheimprosjektet. Syntes dere er flinke jeg!!

    Ha en fin kveld, vennen. Klem

    SvarSlett
  4. Er nok mange som kjenner seg igjen i dette ja! PÅ godt og vondt!
    Jeg gruer meg allerede til Lotte skal begynne i barnehagen og vi plutselig har to barnehagebarn og en travel hverdag....
    Men vi må nok bare gjøre det beste ut av det og nyte de gode stundene så godt vi kan!:)

    Håper du har en fin kveld uten for mange forberedelser!

    Klem

    SvarSlett
  5. Hei! Det er nok mange som kjenner til det du beskriver. Galt blir det hvis det blir for mye, og galt blir det hvis det blir for lite å sysselsette seg med...

    Klem fra Fru Strøm

    SvarSlett
  6. Nei, dere er ikke de eneste som leverer tidlig, og har en hektisk hverdag!
    Selv er jeg ferdig med den perioden med livet siden ungene nå, er 14 og 17, men det var slik for oss også.

    Pass på å skape dere små pustehull i hverdagen så stresset ikke tar overhånd. Det er mye å glede seg over også, men jeg skjønner sine funderinger.

    Varm klem fra Lykkeliten

    SvarSlett
  7. Neida, dere er nok langt fra å være de eneste som har det sånn. Enkelte dager er på randen av hva man kan få "puttet" inn i den her hos oss iallefall. Jeg er så heldig at jeg kan jobbe redusert, 75%, og det letter iallfall mye for oss, da må ikke alle tidlig ut av huset hver dag. Det har jeg gjort siden førstemann kom.

    Nyt helgen! PS. muffinsene så iallfall veldig gode ut:-)

    Maritklem

    SvarSlett
  8. husker den tida godt jeg også, Lisa:-)
    Et ordtak eller noe i den retning sier noe sånt: Og ikke visste vel jeg at dagene som gikk, faktisk var livet! Det sier mye, synes jeg, om at vi må leve i nuet og forsøke å fokusrer på dagen som er og se på det positive i den. Skjønner godt at du synes det er et slit altså, prøver meg på å oppmuntre deg litt bare:-) Du har herlige unger da, og selv finner du jo på mye som krydrer hverdagen og gjør den bedre. En god ide med Åpen cafe altså:-)
    Og du, vi har tenåringer i huset:-)
    Æ sei itj meir;-)

    Fredagsklem fra Trine:-)

    SvarSlett
  9. så koselig.:-) dette skal jeg gjøre en gang også..:-) skrive på tavla vår.:-) takk for tips og flotte bilder.:-) god helg til deg og dine.:-)

    SvarSlett
  10. Jeg vet akkurat hva du mener Lisa og dere er absolutt ikke de eneste. Jeg kjenner at jeg stortrives med å være hjemme og gruer meg veldig til å begynne å jobbe igjen. Ikke til jobben i seg selv, men alt stresset hjemme. Vet at det går seg til og blir hverdag, men jeg lurer ofte på om det er SÅNN jeg vil ha hverdagene mine?

    Ikke at vi har noe alternativ. Man trenger definitivt inntekten. Men kanskje littegrann redusert nå mens ungene er små? Jeg håper jeg kan få til det etterhvert. I mellomtiden tror jeg vi må kose oss mer og bekymre oss mindre. Ungene våre har det veldig bra, det er vi voksne som bekymrer oss over morgendagen, middag, møter og klesvask.

    Ha en koselig helg Lisa. Du er en supermamma. Husk det.
    Klem fra Hanne Mette

    SvarSlett
  11. Nydelig innlegg igjen min
    søte bloggvenninne ... ♥
    Du er en unik person, flott mamma og herlig bloggvenninne ...!!!!

    Ønsker deg og dine en fin helg,
    håper på sol sol sol og nydelig
    frisk høstluft ...!

    klem til deg

    SvarSlett
  12. Hei Lisa
    Ja du sier noe :) dagene flyr av gårde… før vi vet ordet av det er det jul og et nytt år *smil* Flott innlegg om hverdagens hektiske uke :) Fikk vann i munnen av de herlige muffinsen, og så koselig med skilt Åpen Kafe ♥ Jeg tror jeg er ganske flink til planlegge dagene og ukene, men så har jeg dessverre ingen barn så jeg slipper vel unna med det meste *smiler* men skulle gjerne hatt barn og hatt hverdagen din ♥ Du høres ut som en fantastisk mor, men skjønner at du har det hektisk for tiden… Ønsker deg i alle fall en riktig fin fredagskveld og helg… Kos deg sammen med familien… Stor klem fra Mette

    SvarSlett

♥ Tusen takk for at du legger igjen en hilsen hos meg ♥ Det setter jeg stor pris på ♥