13. august 2010

Kake til helgen?

Min første arbeidsuke er gjennomført og jeg er oppegående. Synes uka har gått veldig, veldig fort. Ting i heimen har også fungert bra, men Husbonden er jo ikke i jobb om dagen - akkurat det gjør saken easypeasy. Godt å ha en litt mjuk start på hverdagen.

Ettersom eplekaka i fryseren forsvant her om dagen er det en ny i ovnen nå. Den er superenkel å lage og smaker kjempegodt. Varmer den opp litt før servering og serverer med is....




125 gram smør
1,5 dl sukker
2 egg
150 gram hvetemel
1 ss bakepulver
2 ss fløte (eller melk)

2-3 epler + sukker + kanel

Rør smør & sukker porøst. Tilsett 1 egg om gangen. Rør godt. Sikt mel & bakepulver og bland det i røren vekselsvis med fløte. Rør lett sammen. Hel røra i en smurt form (ca 1,5 liter). Legg på båter av skrelte epler og strø på sukker og kanel. Stekes på 175 grader i ca 35-40 minutter.


☆ ☆ ☆ ☆ ☆

Takk for alle gode middagstips i gårdagens innlegg - tror jeg skal samle middagstips i et eget innlegg, jeg er nok ikke alene om å trenge inspirasjon....

God fredagskveld

8 kommentarer:

  1. Mmmm... eplekake er så godt! Trur den oppskrifta der liknar på den eg og bruker, supergod!
    Ha ei strålande god helg!
    Klems

    SvarSlett
  2. mmm nydelig kake ...!
    herlig når oppskrifter
    deles her i blogglandia ...!

    vi har kost oss med hjemmelaget
    pizza ikveld, brettspill og sommertid,
    nå har vi tent masse stearinlys
    og planlegger / diskuterer mer
    hva vi skal finne på i morgen ...!

    kos deg og nyt helgefølelsen, Lisa,
    stor klem til deg

    ac

    SvarSlett
  3. Mmm ser deilig ut!

    Likte middagstavlen din under også, det er en super ide og gjør hverdagen så mye lettere..
    Vi hadde et litte "husråd" idag og ble enig med 7 og 10 åringen og kjøreregler for høsten :) Små plikter og middagsplan var de "store" viktige sakene :) Ha ha..

    Nyt fredagskvelden og helg!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  4. Eplekake er bestandig en vinner :)
    Skal prøve ut denne ;)

    God helg Lisa :)

    SvarSlett
  5. Så bra uka di har gått bra!!! Har tenkt på deg :)

    Kos deg med eplekake, jeg er gla jeg ikke er så gla i kaker jeg - for da hadde jeg blitt veldig fristet.. hihi

    Klem

    SvarSlett
  6. Da er du ferdig med ei uke, ja, og vips er det jul! Tida vil gå så fort, så!
    Herlig eplekake!

    SvarSlett
  7. Det så godt ut. Skal notere meg oppskriften din. Har ingen favoritt oppskrift når det kommer til eplekake enda.
    Godt å høre at den første uka har gått bra. Det går gjerne fort å komme inn i det.
    Nattaklem

    SvarSlett
  8. For et sammentreff. Jeg har også laget eplekake i dag, men jeg har en enklere oppskrift. Uansett, eplekake med is er en ren sommerdrøm.

    Takk for hyggelig respons om bloggen min. Endelig er den 100%, med følgere og alt.

    Klem Mona C

    SvarSlett

♥ Tusen takk for at du legger igjen en hilsen hos meg ♥ Det setter jeg stor pris på ♥