Ettersom eplekaka i fryseren forsvant her om dagen er det en ny i ovnen nå. Den er superenkel å lage og smaker kjempegodt. Varmer den opp litt før servering og serverer med is....
125 gram smør
1,5 dl sukker
2 egg
150 gram hvetemel
1 ss bakepulver
2 ss fløte (eller melk)
2-3 epler + sukker + kanel
Rør smør & sukker porøst. Tilsett 1 egg om gangen. Rør godt. Sikt mel & bakepulver og bland det i røren vekselsvis med fløte. Rør lett sammen. Hel røra i en smurt form (ca 1,5 liter). Legg på båter av skrelte epler og strø på sukker og kanel. Stekes på 175 grader i ca 35-40 minutter.
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
Takk for alle gode middagstips i gårdagens innlegg - tror jeg skal samle middagstips i et eget innlegg, jeg er nok ikke alene om å trenge inspirasjon....
God fredagskveld

Mmmm... eplekake er så godt! Trur den oppskrifta der liknar på den eg og bruker, supergod!
SvarSlettHa ei strålande god helg!
Klems
mmm nydelig kake ...!
SvarSlettherlig når oppskrifter
deles her i blogglandia ...!
vi har kost oss med hjemmelaget
pizza ikveld, brettspill og sommertid,
nå har vi tent masse stearinlys
og planlegger / diskuterer mer
hva vi skal finne på i morgen ...!
kos deg og nyt helgefølelsen, Lisa,
stor klem til deg
♥
ac
Mmm ser deilig ut!
SvarSlettLikte middagstavlen din under også, det er en super ide og gjør hverdagen så mye lettere..
Vi hadde et litte "husråd" idag og ble enig med 7 og 10 åringen og kjøreregler for høsten :) Små plikter og middagsplan var de "store" viktige sakene :) Ha ha..
Nyt fredagskvelden og helg!
Klem fra Tove
Eplekake er bestandig en vinner :)
SvarSlettSkal prøve ut denne ;)
God helg Lisa :)
Så bra uka di har gått bra!!! Har tenkt på deg :)
SvarSlettKos deg med eplekake, jeg er gla jeg ikke er så gla i kaker jeg - for da hadde jeg blitt veldig fristet.. hihi
Klem
Da er du ferdig med ei uke, ja, og vips er det jul! Tida vil gå så fort, så!
SvarSlettHerlig eplekake!
Det så godt ut. Skal notere meg oppskriften din. Har ingen favoritt oppskrift når det kommer til eplekake enda.
SvarSlettGodt å høre at den første uka har gått bra. Det går gjerne fort å komme inn i det.
Nattaklem
For et sammentreff. Jeg har også laget eplekake i dag, men jeg har en enklere oppskrift. Uansett, eplekake med is er en ren sommerdrøm.
SvarSlettTakk for hyggelig respons om bloggen min. Endelig er den 100%, med følgere og alt.
Klem Mona C