2. august 2010

Forbredelser

Jeg driver og forbreder meg om dagen. Forbreder meg på hverdag og at jeg skal begynne å jobbe igjen. Jeg forbreder meg ikke på den måten at jeg leser om den nye plassen jeg skal begynne jobbe, eller frisker opp igjen kunnskap. Nei - jeg forbreder meg her i heimen. Jeg baker, safter, koker, søler, vasker, merker osv...... Nesten litt manisk vil kanskje noen si....og jeg kan til dels være enig. Verden består den, om ikke jeg har brettekanter på vaskeklutene og ørtiførti kaker i fryseren. Jeg bare tenker at jeg sikkert ikke får tid når jeg begynner å jobbe igjen.... Ting må være i orden. Jeg må ha kontroll. Det er for å være ærlig en nokså slitsom greie dette å forbrede seg på denne måten. Og som sagt - jeg har innsett at det finnes timer av døgnet hvor jeg ikke skal jobbe osv, men jeg sliter litt med å forstå hvordan hverdagen skal tråkles sammen på en fornuftig måte. Jeg ser ikke helt at kabelen skal gå opp.

 Dagens forbredelser: eplekake, ripssaft (av for tidlig plukket bær...I know..) og brødbaking

Jeg har jo hatt full jobb og to barn tidligere, da bør jo ikke utfordringene bli noe større med ett barn til. Ikke uoverkommelig stor iallefall.....Men så kommer jeg på lekser, fotballtrening og fotballkamper og husrenovering og så faller korthuset mitt sammen igjen....  Hadde en hyggelig telefonsamtale med ei venninnne i kveld og jeg berettet om mitt noe desperate forsøk på å omstille meg og gjøre meg "klar". Hun sier jeg bør skaffe meg vaskedame. Hadde jo det i Oslo og det var særdeles greit. Hun sa jeg burde skaffe meg det slik at jeg kunne ha en god psykisk helse. Jeg tror jammen meg jeg skal høre på henne jeg, hun er jo tross alt sykepleier. Sykepleiere har jo greie på både psyke og helse! Med vaskehjelp vil jeg tro at mulighetene for å ha kontroll på hverdagen er tilstede.

Og for de av dere som ikke kjenner meg - det er ikke noe poeng å si at jeg skal jenke på kravene og ikke ha det ryddig og fint rundt meg hele tida. Jeg har ikke det og jeg MÅ ikke ha det strøkent hele tida, men jeg må ha kontroll på kaoset. Jeg sier bare psykisk helse... Jeg har det særdeles mye bedre om det er ordnings i heimen og ikke er totalt kaos hele tida...Jeg må ha en plan med rotet....

Hvis noen har gode tips og råd for en enklere hverdag tar jeg svært gjerne i mot det. Middagplan for hele uka er innført, det samme er ukeshandling og baking av brød... Smarte tips for enkel hverdag mottas med åpne armer - og helst innen helgen. Mandag begynner jeg å jobbe og da.....ja - da må jeg være klar!

15 kommentarer:

  1. Hei.

    Synes det høres ut som om du har full kontroll allerede. Det blir bare uvant i førsten, men det går seg til. Rutiner kommer fort skal du se...

    Lykke til.

    Klem Mona C

    SvarSlett
  2. Hei søta. Naa skreiv jeg akkurat en laaaang kommentar med mobilen og saa rotet jeg det til....
    Sitter paa Daftø caæping og nyter deilige sommerdager. Vi har heldigvis faatt fint vær etter en uke med mye daarlig i Orsa. Les gjerne mer om turen vaar paa den andre bloggen min.
    Saa flink du er da. Imponert over nusmoremnet Lisa altsaa. Jeg kjenner meg igjen i stresset før man skal ut i jobb igjen..og jeg har bare ett barn. Tror ikke jeg kan komme med noen raad dessverre... Men det gaar helt sikkert fint aa begynne i jobb igjen. Kanskje syns du tilogmed det er litt godt aa faa være litt mer Lisa enn bare mamma.
    Haaper du har en fin kveld,snuppa.
    Klemmer

    SvarSlett
  3. eg kan identifisere meg veldig med det du skriver her. Skal begynne å jobbe i slutten av oktober og kan ikke helt skjønne hvordan vi skal få ting til å gå rundt. Men det ordner seg, det bruker det... Tenke positivt og prioritere. Ord som er greie å ta med seg. Ellers kan vi jo bare slutte å sove? Problem solved!
    Imponert over husmorevnene dine forresten. Du er råflink! :) Klem fra hanne Mette

    SvarSlett
  4. Du er virkelig flink Lisa, jeg er helt imponert jeg ! :) Virker som om du har kontrollen og er godt forberedt allerede. ;) Men du stresser fælt nå forstår jeg, men dette går nok bra skal du se ! ♥ Må bare komme tilbake i gamle rutiner igjen tenker jeg. ;)

    Natti natt vennen, sove godt ! ♥

    God klem fra Anette

    SvarSlett
  5. Vaskehjelp hørtes ut som en strålende ide!:-)
    VI har det vi også, dog bare annenhver uke, men det er mye enklere å holde orden og reda hjemme da. Da vet vi at vi MÅ rydde til den onsdagen hun kommer liksom:-)
    Ellers er tips som å fryse ned ferdig oppskjærte brød, smøre på dem til matpakke mens de fremdeles er frossne - så virker de nybakte når barna skal spise de til lunsj. (til deg også om du har med matpakke:-)
    Jeg har 5 ukers middagsplan, deilig å vite hva man skal ha til middag når en spiser frokost - kunne ta opp kjøttdeig eller annet fra fryseren, og slippe å stresse innom butikken annenhver dag. Da handler jeg bare en gang i uka, og det er VIRKELIG tidsbesparende!!
    Lykke til, dette kommer til å gå superfint:-)

    Stor klem fra størstepia

    SvarSlett
  6. Så flink du er :) hørtes ut som du har kontroll her... og det hørtes utrolig deilig ut!!! Deilig og kjekt å ha i hus til høsten/ vinteren da :) Fristende og inspirerende bilder.... Ønsker deg en fortsatt fin uke, klem fra Mette

    SvarSlett
  7. He he, nei, da får jeg vel ikke si at du skal senke kravene...
    For det ER slitsomt med 3 barn, full jobb, hus og aktiviter.
    Jeg kan ikke ha det strøkent, men må ha kontroll på ting og en viss orden, ellers blir jeg stressa.
    Hvis du hadde skaffa deg vaskehjelp, ville det ha hjulpet, da fikk du liksom "shina" opp en gang i uka (eller annenhver uke)
    Lykke til med hverdagen!

    SvarSlett
  8. Blir ripsgele her i dag. Fint å lage når ripsen ikke er helt moden. Såg over lageret av fryst bringebærsyltetøy i går. Har igjen 50(!) beger, så tror det blir plukket minimalt her i år. Du kan sikkert komme å ta litt om du trenger. Jorbærsyltetøyet er i boks. Lage litt rørt rips etterhvert. Så da kan høsten komme. Og når elgen er i fryser'n, kan vinteren komme også:)

    Lykke til med jobbstart! Om ei uke er jeg igang igjen også...

    SvarSlett
  9. Det blir med hva man prioriterer tiden til ja. Jeg prioriterer absolutt vekk brettekantene på vaskeklutene altså! Skulle gjerne hatt det ryddigerer og renere rundt meg, men det faller litt bort og blir tatt som skippertak innimellom. Du får det nok til å gå rundt skal du se. Som Størstepia har vi også ukesmeny der vi handler en gang i uka og tar opp til tining kvelden før. Det sparer myyye tid! (og frustrasjon, "hvaskalvihatilmiddagidag??")Masse lykke til iallfall :) you can do it!!

    Klem

    SvarSlett
  10. Hei Lisa :)
    Jeg har hørt mye om deg ( gjennom søstra mi Nina K )Hun la ut linken til bloggen din på facebook ,har poppet innom her noen ganger , synes du har en fin fin blogg :) Du verden for en ENERGI !!

    Artig å slenge innom her :)
    Hilsen Skjerstad

    SvarSlett
  11. Hihi! Gjett om jeg kjenner meg igjen da! I dag har kjøkkenskapene, fryseren og kjøleskapet blitt vasket og ryddet, alt må jo klargjøres til jeg skal på JOBB! Ripssaften min ble til ripsgele, SHIT, men men. Prøver så godt jeg kan! Det med vaskehjelp har jeg også vurdert, men jeg hadde nok blitt veldig stresset av å vaske å rydde FØR hun kom. For aldri i livet om jeg ville at hun skulle sett skiten og rotet vårt. Og da hadde jeg nok fått dårlig psykisk helse av å stress sånn før det ukentlige vaskedamebesøket! Og på en måte hadde det jo blitt bortkastede penger også, å betale noen forå vake et nyvasket gulv liksom;-)

    Tirsdagsklemmer!

    SvarSlett
  12. Må sei eg er litt imponert over forberedelsene dine... Begynner og angre litt på at eg ikkje forberedte meg litt bedre på ferieslutt her... Heimalaga ripssaft er jo berre så godt.. og eplekake og heimalaga brød... Sukk... ganske slunkent i frysen her no kjem eg på...

    Trur knepet er planlegging. Aktivitetskalender på veggen på kjøkkenet som oppdateres kvar søndag for kommande veke, og inkluderer alle planlagde aktiviteter for alle i huset. Då ser ein lettare kva dagar der er full rulle og kvar ein har pustehull til å laga brød og brette vaskeklutane eller lesa ei god bok. Og blir kalendaren for full så må ein prioritera vekk nok til at det blir nokre sånne hull... Må huske å laga tid til å vera spontan også... ;-)

    Går nok bra skal du sjå, når berre den første innkjøringsveka er over, så er nok psyken under kontroll den også!

    Klems

    SvarSlett
  13. Vi mennesker er utrolig tilpasningsdktige, husk bare å puste. ☺

    SvarSlett
  14. Jeg er imponert...dette er min siste uke i permisjon og jeg er overhodet ikke der du er... men nå skal pappagemalen gå hjemme i to måneder, så da håper jeg han har kontrollen hjemme...

    jeg tar tomlene opp for vaskehjelp, jeg tror det hjelper så sykt mye for lite penger... :-)

    Har en utfordring til deg på siden min, men skjønner om du ikke har tid til å ta den!!

    Klem J

    SvarSlett
  15. Så spennende med jobbstart, og jeg tenker det går strålende :) Jeg lever litt etter Fly Lady prinsippet jeg da..Og det å ta litt og litt av husarbeidet, slik at det ikke hoper seg opp :) Masse lykke til! Stor klem!

    SvarSlett

♥ Tusen takk for at du legger igjen en hilsen hos meg ♥ Det setter jeg stor pris på ♥