6. mars 2010

Newborn: Frøken Lisa Sofie

På torsdag var Lisa Sofie 8 måneder - jeg hadde tenkt å legge ut noen bilder av henne da hun ikke var gamle jenta, men tida ble borte for meg - så bildene kommer i dag. På bildene er hun rundt 1 uke gammel. De første 10 dagene av Sofie sitt liv tilbrakte vi på Ullevål.

Ingen viste at den jenta som lå i magen min var bittelita, ingen hadde merket at hun ikke vokste som hun skulle. Jeg var jevlig på kontroll hos jordmor og lege.... Jeg var bekymret for at det skulle bli ei stor jente. Simen var 4500 gram da han kom og 54 cm... Vi fikk oss derfor et aldri så lite sjokk da Sofie kom - hun var 2ooo gram og 43 cm lang!! Hun var så lita og så tynn. Hun var dysmatur. Det vil si at hun ikke hadde fått nok næring mens hun lå i magen min... Takk og pris ville hun ut 14 dager før termin. Desverre ble ikke morkaka undersøkt, så vi vet ikke hva som var galt. Kan ikke tenke på hva som var galt og hvordan det kunne gått..... Lisa Sofie ble født og har det bra!


Ikke nok med at hun var lita, hun ble også gulere og gulere. Hun lå i lysbehandling en natt på barsel, men bilrubinverdinene hennes gikk ikke ned. Så plutselig fikk jeg beskjed om at hun skulle flyttes over til nyfødt intensiven. Jeg hadde kvelden før sittet og sett over på avdelingen på den andre siden av veien og lurte på hvorfor det var aktivtet der hele tiden. Jeg så mange sykepleiere, leger, mammaer, pappaer og små babyer. Nå fikk jeg med egne øyne se hva som foregikk på den andre sida av veien. Der var nyfødt intensiven.

Sofie ble lagt på en stue med flere alvorlig syke små, noen lå i store kuvøser og var bittebitte små. Spesiell opplevelse. De tok flere prøver av lille snuppa vår og hun ble igjen lagt i lysbehandling. Jeg tasset tomhendt tilbake til barsel. Nokså sprøtt å være på barsel uten baby. Takk og pris hadde jeg alenerom. Det hele ble egentlig helt surralistisk. Jeg skulle jo "surfe" inn fødsel nummer 3, kose meg på ABC på Ullevål et par dager og så hjem til turbogutta mine... Så satt jeg altså plutselig der med ei lita jente på nyfødt intensiven... Etterhvert fikk Sofie medisin da lysbehandling ikke fungerte, hun fikk også sondemat da hun skulle ligge mest mulig i lyskassa si. Fantastiske jordmødre og sykepleiere på Barsel B tok godt vare på meg!


Jeg ble godt kjent med pumperommet på Ullevål for å si det slik, den vesle frøkna spiste ikke all verden. Jeg kunne sitte med henne i over 1 time og hun hadde kanskje spist 30 ml. Vi veide henne før og etter amming. De fantastiske sykepleierne på nyfødten ga henne mat på natten slik at jeg skulle få sove.. Jeg pumpet meg jo, men jeg slapp å gå bort til henne. Jeg fikk bo på pasienthotellet, litt bedre enn å bli på barsel der alle "vraltet" rundt etter fødsel med sine små i "plastkassene" sine.

Oppi alt dette ble det oppdaget at det hadde vært et barn på intensiven med gule stafylokokker, så det ble iverksatt smittevern delux. En dag satt jeg og ammet Sofie med blå hansker og blå frakk - snakk om nærkontakt med babyen. Vi spritet oss til vi nesten ble svimle og det var litt av et opplegg. Stuer ble gasset rene, vi flyttet fra den ene stua til den andre. Men vi jobbet tross alt ikke der, DET var nok litt av et styr!

Etter 10 dager på Ullevål fikk vi endelig ta med oss vesla vår hjem. Vet jo at 10 dager ikke er mye, 2 kg er heller ikke lite og litt ekstra gulsot er heller ikke farlig (så lenge man får behandling..), men for oss ble det en noe anna opplevelse enn vi hadde forventet oss. Den første tida skulle ikke Sofie utsettes for noe særlig, helst ikke ut på trilleturer, iallefall ikke kafe og shopping, masse mat og kontinuerlig veing på helsestasjonen.

Jammen sa jeg cruising..... MEN jeg surfet nok i forhold til hva jeg hadde gjort hvis dette var førstemann. Følte oss likevel trygge på situasjonen, selv med en liten frøken.

Dette ble et langt innlegg, men når jeg første skulle vise dere Lisa Sofie Newborn måtte jeg også fortelle om hennes først 10 dager. Nå vet dere jo at frøken Snupp er blitt ei stor jente, hun er nok kanskje litt under gjennomsnittet. Hun bærer ikke preg av at hun var dysmatur. Hun er superaktiv og vi har hele tiden hatt fantastisk god kontakt med henne.

En herlig liten pikemodell som vi er veldig glade i. Gutta krangler innimellom om å være med henne *Sweet*

17 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du deler! Tankevekkende å lese.

    Man tenker jo alltid helst at ting går bra og uten problemer. Men det er jo ikke alltid slik.

    Godt at det gikk bra med henne, og at hun er stor, frisk og sprek. :)

    God lørdagskveld!

    klem, cecilie!

    SvarSlett
  2. Da var nok dere på nyfødt samtidig som vi var på store barn intensiv med førstemann. Han fikk nemlig staffene da de herjet.

    Nydelig liten Sofie du har altså...

    SvarSlett
  3. Så nydelig hun er... Hun hadde jaggu en tøff start på livet, men det høres ut som dere taklet det bra.. Så kjekt å høre at alt er gått bra til nå da:)

    Ha en fin kveld videre...

    klem fra en M-spisende Anne Grete

    SvarSlett
  4. Fin historie aa lese naa som vi vet at hun er sa stor og fin!
    Ser du har gaatt til Lunheim. Jeg red paa hest Nordbygda-Rabben-Nordbygda en gang. Var redd hesten skulle stryke med! Men hesten lever enda faktisk!

    SvarSlett
  5. Nei, jeg prøver igjen. Kommentaren jeg skrev ble borte av en eller annen grunn..?

    men, helledussan så lita Sofie var*
    Høres ut som Lille jenta fikk en tøff start på livet.

    Godt å høre at alt gikk bare fint og at hun er en sterk og frisk jente i dag*

    Hun ser ihvertfall ut som ei blid og livsglad lita frøken i dag*

    Ønsker deg en flott helg videre
    Klem fra meg

    SvarSlett
  6. Så liten da... Næmmen...

    Det ble litt av en surfing ja, men det var nok som du sier godt at det var tredjemann. :)

    Og stor og fin er hun jo blitt. :D

    Nå er det nattan her. *trøttis*

    Klem, klem... V ♥

    PS: Bordet til Anine er fra Kina, mener jeg... (Så du spurte)

    SvarSlett
  7. Ja tenker dere fikk dere en overraskelse, ei lita prinsesse på bare 2kg.. og bare 14 dager før termin. Det er jo helt villt. Men veldig glad for at alt går bra med den lille tulla.

    Nydelig navn på ei nydelig lita jente!

    Tusen takk for at du deler i historien deres med oss.

    Klem fra Cecilia

    SvarSlett
  8. Tøff start på lillesnuppa S og dere da selvfølgelig... Vi har vært veldig heldige. Bare tunge svangerskap med spying og bekkenløsning. Man får prøvd seg på litt forskjelligt når man får barn!!

    Det er godt når de ender bra og man får reise hjem. Deilig liten pie som virker såå skjønn da! Godt med storebrødre som passer på! ;)

    SvarSlett
  9. så fint innlegg du skriver her! Jeg blir helt rørt fordi det er så fint at det er bra med henne!

    man skal ikke ta hverdagen for gitt - men sette pris på alt det gode man har. Trenger slike tankevekkere i blant - og i dag var det dette innlegget som skulle få meg til å tenke.

    Tusen takk som deler!

    Ha en fin kveld

    KlemE

    SvarSlett
  10. Lille nydelige Sofie ! ♥ Dette bringer tilbake mange minner fra fødsel og tiden vi var på Ullevål. Ble noen lange uker på sykehuset, men heldigvis gikk alt fint med Thea også. Godt å høre at Sofie vokser og gror ! ♥ Men den følelsen av bekymring i begynnelsen regner jeg med at var den ganske samme hos deg. ♥

    Nå har jeg halvsovet på sofaen, og er klar for sengen hvert øyeblikk. Skal bare ta en lynrask bloggrunde først. ;)

    Natti natt vennen ! ♥

    Nattaklem

    SvarSlett
  11. Som nybakt mor blir alle barsel-historiar rørandes. 100% ærleg: Du fekk meg til å sippe!
    Barseltid er tøft i seg sjølv, men når ein får slike tillegg som du hadde. Akk! Det må ha vore kjempetungt... Når du vil halde babyen din og tulle den inn i et teppe, så må den ligge naken under et blått lys.. Nei, huff! Og barseltårer i tillegg til dette?!
    Så utruleg godt at vesle gullet klarte seg! Ho ser ut som ei herleg jente! <3

    SvarSlett
  12. Så søt hun er! Det er nesten litt rart noen ganger hva en tar for gitt. Bra hun var en figther og en sterk litta jenta da. :)
    Det er godt å bli minnet på hva en har og setter pris på.

    Over til noe helt annet. Du spurte om bordet vårt. Det er kjøpt hos Zanz i Lillestrøm. :)

    Ha en flott søndag med familien!

    Klem fra Anine

    SvarSlett
  13. Hei igjen
    Glad for at du delte dette. På det nåværende tidspunkt er det kanskje litt lettere enn da du sto midt oppi det. Vi var jo informert men ikke med så mange detaljer....Skjønner nå hvor tøft det har vært - -men jeg var jo også litt i nyfødt tåka på dette tidspunkt og tok kanskje ikke alt inn heller... Godt det går bra nå hvertfall!

    SvarSlett
  14. Hei Elisabeth
    Ja, godt det er bra med henne nå og at jeg greier å ikke tenke på hvordan det kunne gått. Godt å ha delt:-)

    ♥♥♥

    SvarSlett
  15. Takk for at du deler med oss. Blir helt rørt av slikt jeg... Godt at alt gikk bra med den skjønne lille snuppa, men kan tenke meg det var noen tunge ti dager.

    *klemmer*

    SvarSlett
  16. Takk for at du deler en så sterk historie!!
    Tenk at den nå store fine jenta hadde en så tøff start på livet! Sofie er nok ei tøff jente :o)

    SvarSlett

♥ Tusen takk for at du legger igjen en hilsen hos meg ♥ Det setter jeg stor pris på ♥