Blir et langt skrive-innlegg her, men det er viktige saker, så jeg håper folket tar seg tid til å lese. Ingen fine bilder på slutten en gang - bare viktig tekst denne gangen....
Vi fikk "øve" oss både på en barnedukke (opp til 12 år) og et spebarn. Det er nemlig forskjell på hvordan man skal "behandle" spebarn og større barn ved for eksempel Hjerte Lunge Kompersjon.
Noen små ting som kan hjelpe til med å huske hva man skal gjøre er BLÅ 30-2:
BLÅ står for Bevissthet, Luftveier og Åndedrett (pusting). Dette er essensielle funksjoner for kroppen; de er helt nødvendige for at vi skal være i live. Vi må være ved bevissthet, ha åpne luftveier og puste normalt. ”BLÅ må være ok!” Hvis BLÅ ikke er ok, er livet truet. Personer uten BLÅ kalles livløse.
30:2 står for forholdet mellom brystkompresjoner og innblåsninger når du gir hjerte-lungeredning. En livløs person er ikke død, men hvis ikke noen straks tar over pustingen og hjertefunksjonen hans eller hennes, vil vedkommende dø i løpet av noen minutter.
Hvis du komme til en person som virker alvorlig syk eller skadet, bør du alltid tenke BLÅ 30:2 for å huske hva du skal sjekke og gjøre. Tenk slik:
B - Bevissthet? Er den syke eller skadde bevisst?
L - Luftveier! Skaff frie luftveier! Luftveiene må være åpne for at det skal kunne komme luft til lungene. Du sørger for frie luftveier ved et enkelt grep:
- Snu den skadde på ryggen
- Bøy hodet forsiktig bakover
- Løft haken fram ved hjelp av to fingre under hakespissen
Å - Åndedrett? Puster den skadde normalt? Se, hør og føl etter åndedrett i inntil ti sekunder. På en og samme tid skal du se, høre og føle etter åndedrett: Beveger brystkassen seg opp og ned? Hører du normale pustelyder? Føler du pust mot kinnet ditt?
30 brystkompresjoner. Gi tretti brystkompresjoner! Legg hendene oppå hverandre, midt på brystet. Trykk 30 ganger loddrett ned. Takten skal være omkring 100 trykk i minuttet. Trykk 4-
- Voksen - bruk begge hendene
- Barn 1 år til 12 år - bruk 1 hånd
- Barn under 1 år - bruk 2 fingre
2 innblåsninger. Gi to innblåsninger munn til munn! Åpne luftveiene ved å bøye hodet lett bakover. Klem sammen neseborene med en hånd. Bruk den andre til løfte haken fram. Blås 2 ganger rolig inn.
- Hvis det er en baby (under 1 år) skal man alltid starte med 5 innblåsninger. VIKTIG her at man ikke fyller sine egne lunger først og blåser inn MAASSE luft - da kan man faktisk ødelegge babyens lunger. Blås sakte inn, blåser man fort går lufta ned i magen. Hvis det er en baby skal man også være forsiktig med å bøye hodet bakover, babyer har store bakhoder. Man kan også gjøre innblåsningene over både munn og nese, vanskelig å få holdt over nesa i de små ansiktene.
30:2. Fortsett med 30 brystkompresjoner og 2 innblåsninger til det kommer profesjonell hjelp til stedet. Det er tungt å gi hjerte-lunge-redning, men du får ekstra krefter ved å tenke på at du kan redde et liv. Hvis dere er flere til stede, bør dere bytte på hvert 3 minutt, pass bare på at det ikke blir opphold.
Informasjonen ovenfor har jeg hentet fra Lommelegene og spedd på med erfaringene mine fra dagens kurs. Husk også å ringe 113. Viktig at vi lærer de store ungene våre at de skal ringe 1-1-3 (en en tre) og ikke sier 113 (hundreogtretten står ikke på telefonen....)
Man kan bestille et veldig fint hefte på Rødekorsbutikken (Førstehjelp for deg som har omsorg for barn). Fint illustert slik at man også kan forklare de litt støre barna om førsthjelp og at det er VIKTIG at man ikke gir babyer (Sofie...) små-Lego.......
Morgen dagens innlegg vil handle om noe helt anna - nemlig SURDEIG.
Håper ingen får brukt for noe av det jeg har skrevet om i kveld.....

dette er jo kjempe viktig info og er sikker på at det ikke skader å gjenta disse trinnene flere ganger.
SvarSlettJeg jobber i oljebransjen og må derfor gjennom et sikkerhetskurs i ny og ne -for å opprettholde offshore sertifikatet.
Surdeig.. så spennende, gleder meg.
Ha en fin kveld.
Klem
off ja,d må virkelig ver skrekken å komme i en slik situasjon.ej tør nesten ikkje gå på besøk til folk som ikkje har barnesikra huset.er så redd guttane putter nåkke i munnen.kun ekstremt ryddige folk får besøk av meg altså.hehe;p
SvarSlettVeldig viktig innlegg du har. En vet jo aldri når en kan få bruk for det heller.
SvarSlett(natta med syk Kasan sitter fortsatt i for min del med fare for kvelning;) Han er forresten snart i toppform igjen:))
Dette var et viktig innlegg ja! Må lese det nøyere senere i dag. Har hodet fullt av menyknapper...Takk for tipset om moseplassen, det er et av de stedene jeg har funnet veiledningen jeg har fulgt. Jeg fant ut hvorfor jeg har slitt sånn med linkingen nå, jeg må lage kategorier før jeg lager link til knappene. Så nå må jeg finne ut hvordan jeg lager kategorier...Må ha pause nå, for dette er slitsomt for de små grå :)
SvarSlettStøtter viktigheten i dette innlegget altså!! Det burde vært obligatorisk at alle gjennomgikk sånt kurs en gang i halvåret!!! Litt vanskelig å få til i praksis sikkert, men men vet aldri når man kommer i en slik situasjon, og da er det godt å ha litt kunnskap å støtte seg til!
SvarSlettHilsen ei med førstehjelpskurs, livredningskurs i vann, medisinkurs, hjertestarterkurs og så videre ;) hehe... I'm prepared! (håper bare at jeg aldri trenger å bruke det!)
Klem.
( ps. spent på surdeigen da ;) )