3. februar 2011

Give it away

Nå vil kanskje noen tror at jeg har give away på gang, det har jeg på ingen måte....håper jeg. Men innlegget handler likevel om å give away.....  Jeg har begynt å følge med på TV2 sin serie "Livet på vent". Og jeg blir engasjert. Det er jo utrolig at man faktisk kan  redde 7 personer om man skulle "vandre hen". Trist hvis man dør, selvfølgelig, men at mine organer kan gi nytt liv til andre er fantastisk. Jeg har nå informert mine nærmeste, det vil si - Husbonden og Mor at jeg sier JA til organdonasjon. Så da er det bare å "cut and paste" om noe skulle skje.

Hva skal jeg gjøre dersom jeg ønsker å si ja til donasjon?
Da bør du gjøre som følger:
- Informer minst to av dine nærmeste pårørende om din beslutning.
- Fyll inn og undertegn et DONORKORT. Her må du fylle inn navn og tel.nr. til de to av dine nærmeste som du har informert om din beslutning. Donorkortet kan du skrive ut på din egen PC  - donorkortet finner du her. Her kan man også laste ned app til iPhone og Android telefoner. Kortet skal du bære på deg i lommebok eller veske. Din beslutning skal ikke registreres noen da Norge ikke har et slikt register.

Ønsker du også å inkludere evt. mindreårige barn så kan du gjerne gjøre dette ved å tilføye dette på donorkortet. Større barn kan også selv ha sitt eget kort, men her må foreldrene alltid oppføres som pårørende.

Tekst & bilder er hentet fra Organdonasjon

Ta et standpunkt du også!

♥♥♥

8 kommentarer:

  1. Hei :)

    Så hyggelig du ble nysgjerrig og tittet innom, det er alltid hyggelig å høre fra de som finner bloggen min!

    Ja, Hafjell er vårt andre hjem, og det har det vært i ca fire år nå. Utiskten fra headeren min er fra leiligheten vi først "bodde" i på Sportstunet.
    Nå har vi flyttet oss litt, til større plass og hytte i Kringelåsen, til like fin utsikt bortsett fra at vi ikke ser ned i dalen. Er vel derfor headeren ikke er byttet ut, gode minner :-)

    Fin blogg du har, morsomt å lese inne hos noen som bor i øyer :-)

    Vi kommer i morgen igjen, håper på like fint vær som det har vært de siste helgene, nyyydelig!!!

    Hilsen Kristin :-)

    SvarSlett
  2. Et viktig og flott standpunkt!

    SvarSlett
  3. Så flott at du minner oss på slikt!
    Tenker på det innimellom, men så er det det å få ut fingern og gjøre noe med det. Skal bare gjennom en fødsel først, så skal jeg prøve å gjøre litt sånne her ting den tiden jeg går hjemme. Det står iallefall på lista!
    Minn oss gjerne på det igjen!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  4. En veldig viktig Give-away dette Lisa!
    Og ja, jeg har hatt mitt donorkort i lommeboken i mange år allerede ♥

    Klem Line

    SvarSlett
  5. Jeg har også et "Donaldkort", (som jeg så kjekt kaller det) i lommeboken. Laget det i forrige uke, etter at jeg så denne serien på TV. Mannen i huset har hatt det lenge, så her har vi begge to tatt et viktig standpunkt. Så få heller legene se om noen av organene kan brukes til noe, hvis man er så uheldig å komme i en slik situasjon...

    Ha en fin helg!

    Klem

    SvarSlett
  6. Både jeg og mannen har sagt i fra om at vi ønsker dette , men noe donorkort har vi ikke somlet oss til å få enda. Takk for påminnelsen.
    Hermine tok meg skikkelig på sengen en dag da hun fortalte at derom hun døde så vil hun at andre skal få hjertet hennes. Ikke ord du vil høre fra ditt eget barn, men samtidig blir jeg fryktelig stolt.♥ Bestevenninnen hennes er alvorlig kreftsyk så hun er nok over middels opptatt av død og syksom for tiden.

    Ønsker deg en god helg Lisa.
    Klem fra Hanne Mette

    SvarSlett
  7. Viktig påminning dette! Er nok sånt som mange av oss tenker på innimellom (når vi blir minna på det) og er så einig, så einig, og så glemmer vi det igjen... Sånn er det i alle fall med meg... Men, skal ta å få laga til eit sånt donorkort no. Ikkje utsette det lenger....
    Takk for påminninga og god helg!
    Klems

    SvarSlett
  8. Veldig flott tema du tar opp Lisa, noe vi alle burde tenke på. ♥ Håper det går bra med deg og dine, kose dere masse med helg ! ♥

    God klem fra Anette ♥

    PS: Har Ramsign-giveaway inne hos meg om du vil bli med. :)

    SvarSlett

♥ Tusen takk for at du legger igjen en hilsen hos meg ♥ Det setter jeg stor pris på ♥