4. desember 2010

Bursdagselskap på enkelt vis

Vellykket barne-bursdagsselskap for Sebastian er over. 8 gutter har spist og kost seg på en finfin vinterdag med sol og kaldt vær.

Har etter en del bursdagsselskaper funnet ut at det ikke er noe poeng å bake masse kaker og servere lass med pølser. Så her i år ble det enkel bursdagsfest. (Enkel for mor & far) De fleste spiser en pølse, kanskje en kake og så vil de leke. Her var menyen i dag - pølser, sjokoladekake (Toro) og kanelsnurrer. Kjeks og seigmenn i kopper på bordet (settes fram etter at pølsene er i magen). Og saft. Og ingen godtepose. Noen ganger styrer vi voksne for mye med slike bursdagsselskaper, vi legger opp til nokså voldsomme greier til selv små barn. Her er gutta i grunnen mest opptatt av invitasjonene (så det er viktig her i huset), gavene og leken med gode venner. Vi hadde heller ikke noe arrangert leker da ungene som regel bli opptatt med nye leker (både for jubilant og gjester) og hverandre.


Bordet er pyntet med hyllepapir fra Clas Olsen, to ruller tapes sammen,(takk for tipset Epleskrell) fin duk. Fant plutselig ut at jeg ville ha bordkort. Så da snudde jeg sandkakeformer og skrevt ut navnene på Dymo'n - enkelt, gratis og dekorativt. Husetes svibler ble flyttet til bursdagsbordet sammen med telys. Tallerkner i plast og vinglass sammen med servietter fra Green Gate. Røde kopper med seigmenn og kjeks. Jeg synes jeg fikk til et kjempefint bord som faktisk ikke kostet mer enn to ruller hyllepapir (40,-). Veldig fornøyd. 


Jeg synes det er kjekt å pynte et bord med det vi har i heimen. Bursdagsutstyr man får kjøpt i butikken er for det første dyrt, lite miljøvennlig og upraktisk. Hvor mange ganger blir ikke plastkopper klemt i stykker av små barnenever? Og ofte er det for lite med en pakke "bursdagsstæsh" og man må kjøpe to pakker, og så sitter man der med overskudd av både Cars - sjørøver - fotball - servietter/kopper & servietter. (Ser jo at vi er heldige med små forhold i klassen slik at vi faktisk har utstyr i heimen til bursdagfest uten innkjøp) Guttene synes også at det er stas med vinglass, de glirret på glasset og holdt små taler. Riktig søte var de.

Jeg synes det er viktig å vise at man faktisk kan arrangere en barnebursdag uten å bruke masse penger, det er ikke alle som har god råd og det er synd om man ikke kan ha bursdagsselskap pga økonomien. Som sagt - her kostet bursdagen i dag to ruller hyllepapir, en pakke Torosjokoladekake + pynt (snøfnugg), saft & pølser med tilbehør, kjeks og seigmenn. Invitasjonene laget Sebastian selv og kostet heller ikke noe.

Nå er det hopprenn på TV, hvor alle gutta gleder seg til Bjørn Einar skal hoppe. Jeg fikk beskjed av 7-åringen i sta om å være stille! Etterhvert må familieselskapet i morgen forbredes. Det vil si - vi kjører samme taktikk som i går - to hjerner og en kropp. Ryggen er fremdeles skakk og det er begrenset hvor mye en mamma kan spise av rosa tabletter før det blir ugreit...

Ønsker alle dere fininger en riktig fin lørdagskveld  - takk for alle fine kommentarer i det siste

Sofie går forresten rundt og synger "wiwåwårockju"

19 kommentarer:

  1. Heilt sikkert!d e enkle er ofte det beste;o)d e r vel mykje vi foreldre som føler at d må være så storslagent.har ordnet meg barnepass et par timer for å lufte haudet litt.Best å hive seg rundt før småfolket er tilbake:O
    ha en fin dag videre!klem kjersti

    SvarSlett
  2. Så fint du har gjort det Lisa! Her er det 20 minutter igjen av barneselskapet og jeg må innrømme at det skal bli litt deilig når 10 sukkerhøye 7 åringer er uta av døra. De er helt utrolig hvor mye de hviner... Hvining er sånn som gutter ikke gjør det roper og brøler, jenter hviner. Jeg er helt svett i ørtene.

    Klem fra Hanne Mette

    SvarSlett
  3. Åhh, fine de hvite sviblene du har pyntet med:)
    Nå har du fortjente en pust i bakken, fin deg en god stol i kveld;)

    Ha en fin kveld,
    **Janne**

    SvarSlett
  4. Pass på at ryggen din ikke blir altfor bra før jul. Mye bedre for mor å ta kommandoen fra sofakroken... Når det er sagt; fint bursdagsbord, og jeg er helt enig med deg i at man bør skru ned et par hakk når det gjelder bursdager. Det viktigste er ikke alt stæsjet rundt, men at bursdagsbarnet har en flott dag.
    Kos deg med resten av helga!

    SvarSlett
  5. Vel overstått barnebursdagsselskap!! Så utrolig flott du hadde ordnet det i stand da:) Kan fint forestille meg at de syntes at det var stas å få "voksenglass"- herlig:)
    Nyt kvelden og den deilige adventstiden:)
    Klem, Randi♥

    SvarSlett
  6. Høres ut som en kjempeflott bursdagsfeiring. Helt enig med deg at det kan gjøres enkelt og flott. Jeg har kjørt med masse stæsj og godteri, men tror kanskje jeg skal endre til det enklere til storegulls 5 års dag i januar. Takk for tips. Kjedelig at ryggen ikke er bedre. Ønsker deg fortstt riktig god bedring, og håper dere får en riktig fin familie feiring i morgen. Klemmer fra Elin

    SvarSlett
  7. Så fint du har gjort det for gutten din!! Høres ut som en kjempeflott feiring :)

    God bedring med ryggen!

    Klem

    SvarSlett
  8. Så enkelt og flott det kan gjøres! Kjempefine bordkort også. Fikk gode ideer her til barnebursdag her i heimen like over nyttår.

    Klem

    SvarSlett
  9. Så flott du har gjort det, superfint!
    Og jeg er helt enig med deg, vi voksne styrer alt for mye med disse bursdagene:)

    God bedring med ryggen og ha en fortsatt flott helg!

    Klem Line

    SvarSlett
  10. Se der ja..nå har du julet til headeren din.:-) kjempefin.:-) Vel overstått med gutteburadag.:-)

    Klem

    SvarSlett
  11. Så koselig! :) Forstår godt at de digget vinglassene!
    Det er som du sier, vi foreldre som styrer!

    Så leit at ryggen din ikke vil. Men så lenge du kjente bedring allerede etter første gang må du bare fortsette. Jeg går jevnlig pga sykdommen, det holder smertene i sjakk. Mannen fikk ryggvondt sommeren Hedda ble født (han bar henne på feil måte ;P) og var hos mirakelmannen min TO ganger og har ikke kjent noe siden. ;)

    Tvitvi og goooood bedring!! ♥

    SvarSlett
  12. Så flott innlegg om barnebursdag, her kjøres det stort sett samme policy, og ironisk nok, eksakt samme meny. "Never change a winning team":-).
    Kjempegod ide med hyllepapir, tror jeg at jeg sakl snike meg til å kopiere.

    Uff, skjønner at ikke ryggen er noe bedre....håper det år bedre i morgen, og at dere får nok en hyggelig feiring av eldstemann.

    pS! Har Sofie begynt å prate, imponerende, her går det bare i "lys" og nei-nei-nei-nei".

    Maritklem:-)

    SvarSlett
  13. Så lekkert bordet ble! Og du har nok rett i at vi voksne nok "tar av" i overkant mye når barnas dager skal feires.

    Riktig god bedring til den vonde ryggen din!

    SvarSlett
  14. Ser ut som Sebastian hadde et flott selskap!
    Nyt resten av helga :)

    SvarSlett
  15. Både ser og høres ut som dere har hatt en super fin bursdagsfeiring! Nyyydelig dekket bord. Heldige gutten din som har ei så go mamma som deg vennen :)
    Ha en herlig søndag når den er her.
    Goklem Marie

    SvarSlett
  16. Koselig bordekning. Super smart med måte å lage bordkort på.

    SvarSlett
  17. Hei kjære du! Takk for flotte ord hos meg! Elska bordet ditt, og tankane bak. Vi gjorde det same i august, når lillebror feira. Minst mogeleg utvalg, men alle år seg mette. Og så masse leik! :)

    Ynskjer deg ei flott, kreativ veke!
    God klem frå Elin :)

    SvarSlett

♥ Tusen takk for at du legger igjen en hilsen hos meg ♥ Det setter jeg stor pris på ♥